| Доповiдi | 
Я вдячний, що можу звернутись i до наукового свiту, i до керiвництва нашого мiста, i до представникiв релiгiйних органiзацiй, якi тут присутнi. Господь Бог у своiй першiй проповiдi в Синагозi говорив так: "Мене Святий Дух помазав". Я ж щиро дякую усiм громадам, що дали менi сказати до вас це перше слово.
Я конкретно висвiтлюватиму тi питання, якi нам данi для обговорення на цiй конференцii.
Отже, по першому питанню. Для усiх верств населення Донбасу лишився тiльки один авторитет - це Господь Бог. Бiльше людина нiкому не довiряє. До Бога в людини є чимало запитань: чому є багатi й бiднi, страждання маленьких дiтей, смерть, вiйни? Цi питання виникають через духовну необiзнанiсть, через грiховнiсть людини. Бог є конкретною особою. Я можу пояснити, що таке Бог з погляду фiлософii метафiзичноi - це самобутня iдея. Догматичне пояснення таке: Бог - то безконечно позитивних якостей особа. Сотворитель Неба i Землi, Вiн говорить: "Я Бог. Хто може назвати себе крiм мене Богом? Я посилав до вас пророкiв, праведникiв, а потiм послав i свого рiдного сина." Бог - то конкретна особа, з якою ми можемо порадитись. Вiн дав нам свiй закон - десять заповiдей.
Я виклав вам теологiчний (богословський) погляд. Але я поважаю погляд кожноi людини, так само - й науковцiв.
У Донецьку 97% населення помирає без сповiдi й святого причастя, по-богословськи це називається "напуття"; 50-60% населення мають повторнi шлюби. Людина вiдмовилася вiд тайни вiнчання. У нас колись (до революцii) було тiльки 5% сiмей, що розбивалися. При такому становищi, як зараз, що таке розбитi сiм'i - це i недоробленi години, це суди, це хворi родичi, якi лежать у лiкарнях, це збiльшення кiлькостi сирiт. Ось що вiдбувається, коли людина топче тайну вiнчання.
У самому мiстi приблизно 600 тисяч людей не знає молитви "Отче наш". А по областi - 3 мiльйони. Це, звичайно, приблизнi данi. Тисячi у нас неохрещених. Процвiтають язичество, духовна неосвiченiсть. Людина може називати себе православним християнином, але бути далекою вiд Христа: один раз на рiк бувати у Храмi, та й то на Пасху. Це так званий "непрактикуючий" християнин.
Серед молодi рiвень злочинностi дуже високий, поширена наркоманiя, сатанiзм у рiзних проявах. Виникають рiзнi духовнi гiбриди, секти крайнього характеру - прикладом є "Бiле братство".
Такий стан нашоi духовностi у Донбасi.
Тепер по другому питанню. З дозволу держави i релiгiйних комiтетiв слiд запровадити вивчення християнськоi етики, створити релiгiйно-освiтнi програми для навчання у дошкiльних, шкiльних i вищих духовних закладах. Бiльше уваги придiляти оздоровленню сiм'i як осередку Церкви i держави. Сприяти будуванню храмiв та створенню молодiжних центрiв.
На Захiднiй Украiнi є окремi священики, що працюють у школах. Деякi - в мiських лiкарнях, в тюрмах. Потрiбнi додатковi духовнi сили, вiднайденню яких сприятиме вiдкриття в Iнститутi проблем штучного iнтелекту нового факультету.
Держава повинна уважнiше ставитись до реєстрацii рiзних громад. В Украiну приiздять американськi священики нас вчити. З огляду на тисячолiтню iсторiю християнства на нашiй землi, ми мали б iх вчити. I деякi нашi священики працюють в Америцi, бо коли в Києвi вже Печерська Лавра стояла, в Америцi ще було язичество. Нас не потрiбно вчити - у нас i так є досить сильний фундамент. I я думаю, що Украiна стане в подальшому свiтильником християнства i в Європi, i в цiлому свiтi.
Треба проповiдувати Христа, iдеi християнства через засоби масовоi iнформацii: газети, радiо, телебачення. Якою може бути наша спiвпраця з iншими конфесiями? Є справи, якi можна виконувати усiм християнам разом, незалежно вiд конфесiйноi належностi. Це справи, що стосуються миру в суспiльствi, соцiальноi справедливостi, вiдновлення нацiональних традицiй, святкування державних свят.
По останньому питанню можу сказати, що я дуже радий, що в цьому iнститутi завдяки старанням Анатолiя Iвановича вiдкрилася спецiальнiсть "Релiгiєзнавство". Я думаю, що для нашого краю було б добре, якби тут готували ще й богословiв, якi могли б навчати наших дiтей i в дошкiльних закладах, школах, i у вищих учбових закладах. Я дуже радий, що наукова iнтелiгенцiя матиме два рiвнi - не лише iнтелектуальний, але й духовний. Це i є повнота людськоi особистостi, бо душа будується з допомогою науки, релiгii, культури та фiлософii.
| 
   
   I науково-практична конференцiя Донецьк 1997  |